Τρίτη, Ιουνίου 09, 2015

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΣΑΦΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ

Θα πιάσουν (;) τόπο οι… ευχές Τσιρώνη για τα απορρίμματα
Αρκετά τα ερωτήματα που έμειναν αναπάντητα από την περιοδεία του
Η προηγούμενη εβδομάδα ήταν άκρως ενδιαφέρουσα σε ό,τι αφορά το μείζον θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, καθώς το αρμόδιο υπουργείο, με σχετική καθυστέρηση, παρουσίασε τη φιλοσοφία του. Από τη μια, στις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Γιάννη Τσιρώνη, περιγράφεται μια βέλτιστη περιβαλλοντικά λύση, αλλά από την άλλη χρειάζεται χρόνο για να υλοποιηθεί, ο οποίος δεν υπάρχει. Μπορεί στην Καλαμάτα και στη Σπάρτη να γίνει μια διαχείριση στα μέτρα του υπουργείου, αλλά τι γίνεται με τους υπόλοιπους 24 Δήμους της Περιφέρειας; Σε περίπτωση που εγκριθεί ο νέος σχεδιασμός, είναι έτοιμο το υπουργείο να διαθέσει τις απαραίτητες υποδομές; Τι γίνεται με τις έννοιες "ανακύκλωση", "κομποστοποίηση", "διαλογή στην πηγή"; Είναι έτοιμοι οι δημότες να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα δεδομένα;
 Και μέχρι να γίνει αυτό, πώς θα γίνεται η διαχείριση; Τι θα συμβεί με το υπόλειμμα που θα υπάρξει;
 Όταν ρωτήσαμε τον κ. Τσιρώνη επ’ αυτού, μας είπε ότι θα πρέπει να συνεννοηθούν οι Δήμοι για τη χωροθέτηση ενός ΧΥΤΥ. Εδώ και τριάντα χρόνια, όμως, παρά τις επιστημονικές μελέτες, οι δήμαρχοι έβρισκαν διάφορα προσχήματα και δε δέχονταν τις επιστημονικές υποδείξεις. Γιατί θα το κάνουν τώρα;
 Στη συνέντευξη Τύπου του κ. Τσιρώνη προτείναμε το υπουργείο να ορίσει κάποιον χώρο, όπως είναι το εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Μας είπε ότι αυτό δεν μπορεί να είναι απόφαση του υπουργείου. Πολύ φοβόμαστε ότι, ενώ η φιλοσοφία της πρότασης είναι άρτια και η πλέον ενδεδειγμένη, θα σκοντάψει στην υλοποίησή της.
 Επιπρόσθετα, δε δόθηκε ξεκάθαρη απάντηση για το ανοιχτό θέμα με το έργο ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, για την οποία έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος η ΤΕΡΝΑ και οι σχετικές συμβάσεις είναι σε φάση έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
 Στις περιπτώσεις ύπαρξης προσωρινού αναδόχου, το βασικό ερώτημα που ανακύπτει είναι εάν από το προσύμφωνο που έχει υπογραφεί, αλλά και από τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα, προκύπτουν ρήτρες που θα ενεργοποιήσει ο ανάδοχος, διεκδικώντας αποζημιώσεις από το Δημόσιο για τα έξοδα που έχει πραγματοποιήσει για τις περιβαλλοντικές μελέτες, οι οποίες μάλιστα εκπονήθηκαν έπειτα από αποφάσεις της αναθέτουσας αρχής. Το ενδεχόμενο διεκδίκησης αποζημιώσεων αποτελεί μία από τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ακύρωση των έργων ΣΔΙΤ για έργα διαχείρισης αποβλήτων.
 Επίσης, δεν υπήρξε απάντηση στο ποιος θα πληρώσει τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Περιφέρεια ή οι Δήμοι;
 Από την άλλη, σύμφωνα και με την "Καθημερινή", υπάρχει θέμα με την ίδια την πορεία του προγράμματος περιβάλλοντος, το οποίο εμφανίζει από τις χαμηλότερες απορροφήσεις, που διαμορφώνεται.
 Σε ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου και της Ευγενίας Τζώρτζη, φαίνεται ότι από το υπουργείο Οικονομίας υποστηρίζουν ότι το κενό που δημιουργείται από τα έργα διαχείρισης περιβάλλοντος, που υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ, μπορεί να καλυφθεί με άλλα έργα περιβάλλοντος.
 Πρόκειται για έργα που θα επιδιωχθεί να ενταχθούν τους επόμενους μήνες, προκειμένου να μη χαθούν χρήματα από το προηγούμενο ΕΣΠΑ, που τυπικά έληξε στα τέλη του 2013, αλλά ο χρόνος υλοποίησής του εκτείνεται έως και τα τέλη του 2015.
 Το πρόβλημα, ωστόσο, που δημιουργείται είναι ότι με δεδομένα τα προβλήματα ρευστότητας στην οικονομία, ακόμη και τα νέα έργα που θα ενταχθούν, δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα τελειώσουν έγκαιρα, προκειμένου να μη χαθούν τα χρήματα του προγράμματος.
 Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα - πάντα- με πληροφορίες της «Κ», την επόμενη εβδομάδα καταφθάνουν στην Αθήνα εκπρόσωποι από τη Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να εξετάσουν την πορεία του ΕΣΠΑ και, φυσικά, τα νέα δεδομένα για τη διαχείριση των αποβλήτων, που- όπως είναι γνωστό- αποτελεί «κόκκινο πανί» για την Ε.Ε.
ΠΗΓΗ :ΘΑΡΡΟΣ
Τελευταία Ενημέρωση: 08/06/2015 19:00

του Αντώνη Πετρόγιαννη

Δεν υπάρχουν σχόλια: